اشتراک گذاری

آموزش اتصال بین دو سانترال

یکی از دستگاه های بسیار کاربردی که در شرکت ها و سازمان ها به صورت گسترده از آن استفاده می شود، سانترال است. در خصوص استفاده از این دستگاه ها روش های مختلفی وجود دارد. می توان با کمک راهنمای متصل کردن خط شهری به تلفن سانترال از این دستگاه ها استفاده کرد یا این که دو دستگاه سانترال را به یکدیگر متصل کرد. برای این که بتوان بین شرکت ها و ساختمان های مختلف یک سازمان ارتباطات داخلی موثری را برقرار کرد، به اتصال بین دو سانترال نیاز است. وصل کردن دو دستگاه سانترال به یکدیگر را می توان از روش های مختلفی انجام داد.

انتخاب بین این روش ها باید بسته به مدل دستگاه انجام شود؛ چراکه هر دو دستگاه سانترالی بسته به مدل و ساختاری که دارند، با یک روش منحصر به فرد به یکدیگر وصل می شوند. با این حال در خصوص سانترال های پاناسونیک که جزو پر استفاده ترین و پرکاربردترین دستگاه های سانترال مورد استفاده در شرکت ها و سازمان های مختلف هستند، در ادامه به بررسی نحوه اتصال بین دو سانترال می پردازیم.

روش های اتصال بین دو سانترال

روش های اتصال بین دو سانترال

روش هایی که می توان با اجرای آنها دو دستگاه سانترال را به یکدیگر وصل کرد، بسته به مدل سانترال متفاوت هستند. در درجه اول باید به نوع سانترال توجه کرد و دید که آیا سانترال مورد استفاده تحت شبکه است یا خیر. روی هم رفته روش های زیر را می توان برای وصل کردن دو دستگاه سانترال به یکدیگر مد نظر داشت:

  • استفاده از خروجی های FXO و FXS
  • استفاده از کارت های tda0484 و tda490
  • اتصال دو سانترال تحت شبکه

اتصال بین دو سانترال با خروجی های FXO و FXS

یکی از روش های مقرون به صرفه برای اتصال بین دو سانترال، استفاده از خروجی های FXO و FXS است. با استفاده از این خروجی ها می توان ارتباط داخلی بین دو دستگاه سانترال که در دو ساختمان مختلف قرار دارند را انجام داد. انتخاب این خروجی ها باید بر اساس تعداد تماس های داخلی همزمان مورد نیاز بین دو ساختمان صورت بگیرد.

برای مثال اگر قرار است به صورت همزمان بین دو ساختمان چهار تماس داخلی برقرار شود، به گیتوی های 4 FXO یا 4FXS نیاز است. برای وصل کردن دو دستگاه سانترال به یکدیگر با این روش، کافی است پورت های شهری و داخلی سانترال ها را به این خروجی ها متصل کنید. از طرف دیگر برای این اتصال باید سانترال های کم ظرفیت و دیجیتالی را نیز به یکدیگر وصل کنید تا به این ترتیب، تماس های داخلی برقرار شوند.

اتصال دو دستگاه سانترال با کارت های tda0484 و tda490

روش دیگری که می توان از آن برای اتصال بین دو سانترال استفاده کرد، استفاده از کارت های tda0484 و tda490 است. این کارت ها می توانند برای برقراری همزمان 4 و 16 تماس همزمان بین دو ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. البته که استفاده از این کارت ها پیچیدگی های خود را دارد و برای استفاده از آنها به منظور وصل کردن دو دستگاه سانترال، بهتر است حتما به مراکز فنی نصب تلفن سانترال مراجعه کرده و از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.

اتصال دو سانترال تحت شبکه

همانطور که پیش از این هم گفته شد، دسته دیگری از دستگاه های سانترال، دستگاه های تحت شبکه هستند. برای اتصال بین دو سانترال تحت شبکه، هم می توان از دو روش بالا استفاده کرد و هم این که با استفاده از یک سری تنظیمات تحت شبکه به خصوص، اتصال بین دو دستگاه سانترال را انجام داد. برای اتصال از این طریق به کارت های مجازی VOIP نیاز است که با استفاده از آنها می توان بین دو مرکز ارتباط برقرار کرد.

کارت های مجازی مختلفی برای استفاده وجود دارند که یکی از معروف ترین و کاربردی ترین آنها، کارت مجازی V-IPGW16 است. اتصال با استفاده از این کارت مجازی امکان برقراری همزمان 16 تماس داخلی را فراهم می کند. در نتیجه برای وصل کردن سانترال ها در یک شرکت بزرگ، بهتر است از این کارت های مجازی استفاده کرد.

چرا به اتصال بین دو سانترال نیاز است؟

بعد از یادگیری روش های اتصال دو دستگاه سانترال در پایان بهتر است ببینیم در چه مواردی به انجام این کار احتیاج است. به صورت کلی هدف از اتصال بین دو دستگاه سانترال، برقراری ارتباط داخلی بین سازمانی است. از آن جایی که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها بیش از یک شعبه یا ساختمان دارند، برای ارتباط بهینه تر و موثرتر بین شعب و ساختمان های خود به وصل کردن دستگاه های سانترال به هم نیاز خواهند داشت. به این ترتیب امکان دسترسی مدیران و کارمندان به خطوط شهری یک دیگر دسترسی داشته باشند و به این ترتیب کلیه مجموعه به هم متصل می شوند.