اشتراک گذاری

بررسی مشکل برق خوردگی تلفن پاناسونیک

یکی از رایج ترین خرابی های تلفن های پاناسونیک، برق خوردگی این دستگاه است. دلیل آن هم این است که در اکثر خانه ها و حتی شرکت ها و ادارات، پریزهای برق دقیقا در کنار پریزهای تلفن تعبیه شده اند. به همین دلیل اکثر اوقات افراد با وصل کردن اشتباه کابل تلفن به پریز برق، موجب برق خوردگی تلفن پاناسونیک می شوند.

معمولا در این شرایط آسیب های وارد شده به گوشی تلفن بسیار زیاد هستند. اما با این حال می توان بسته به میزان و شدت خرابی، برخی از این دستگاه ها را تعمیر کرد. در ادامه مشکل برق خوردگی تلفن پاناسونیک و راه های جلوگیری از آن را بررسی می کنیم.

برق خوردگی تلفن پاناسونیک

چطور از برق خوردگی تلفن پاناسونیک جلوگیری کنیم؟

اولین قدم و بهترین کار این است که تا جای ممکن از بروز مشکل برق خوردگی تلفن پاناسونیک جلوگیری کرد. برای این منظور می توان از چند ترفند ساده کمک گرفت. برای مثال می توان از یک برچسب مشخص و واضح ( ترجیحا رنگی ) که نام پریز تلفن روی آن نوشته شده است در بالای پریز تلفن استفاده کرد تا به این ترتیب میزان خطا در زدن کابل تلفن به برق کاهش یابد. ترفند پیشنهادی بعدی این است که اگر امکان استفاده نکردن از پریز برق را دارید، سطح آن را با یک پوشش یا محافظ بپوشانید تا دیگر به اشتباه کابل تلفن را به پریز برق نزنید.

گزینه دیگری که می تواند برای کاهش خطا در هنگام اتصال کابل تلفن به پریز کارایی داشته باشد، توجه به دوشاخه هایی است که برای برق و کابل تلفن استفاده می شود. برای کابل های تلفن معمولا از سه شاخه ها یا سوکت جهت اتصال استفاده می شود. این در حالی است که کابل های برق معمولا با دو شاخه به پریز برق وصل می شوند. از تفاوت میان این دو نیز می توان برای جلوگیری از برق خوردگی تلفن پاناسونیک کمک گرفت.

بیشتر بخوانید: آموزش تنظیم ساعت تلفن پاناسونیک

چرا اتصال کابل تلفن به برق موجب خرابی آن می شود؟

سوال مهم بعدی که می خواهیم به آن بپردازیم این است که با اتصال کابل تلفن به پریز برق چه اتفاقی می افتد و چرا تلفن دچار مشکل می شود؟ با اتصال کابل تلفن به پریز برق در واقع شما ولتاژی بسیار بیشتر از ولتاژ معمول ورودی به تلفن را به آن وارد می کنید. در حالت عادی حداکثر ولتاژ ورودی به تلفن 100 ولت است. این در حالی است که با اتصال کابل تلفن به برق شما ولتاژ شهری یعنی 220 ولت را به آن وارد می کنید. در نتیجه به دنبال وارد شدن این ولتاژ بالا به تلفن، قطعا دستگاه آسیب می بیند که به این حالت برق خوردگی تلفن پاناسونیک گفته می شود.

در تلفن ها قطعه ای به نام وریستور وجود دارد که عملکرد و ساختاری شبیه خازن دارد. این قطعه در مسیر ولتاژ قرار می گیرد تا به این ترتیب احتمال سوختن و آسیب دیدن برد تلفن و سایر قطعات کمتر شود. در زمانی که تلفن را به اشتباه به برق وصل می کنید، دستگاه دائما شروع به زنگ خوردن می کند. در این شرایط اولین کاری که باید انجام داد، جدا کردن سریع تلفن از پریز برق است.

آیا امکان تعمیر تلفن برق خورده وجود دارد؟

حال بعد از برق خوردگی تلفن پاناسونیک، سوال بعدی این است که آیا می توان این تلفن ها را تعمیر کرد یا خیر؟ اولین کاری که برای تعمیر این دستگاه ها باید انجام داد، انجام یک بررسی و عیب یابی دقیق است. معمولا وریستور باید در تلفن های برق خورده تعویض شود. بخش بعدی که باید برای تعمیر و رفع مشکل تلفن های برق خورده آنها را بررسی کرد، ترانزیستورهای تعبیه شده در تلفن است. این قطعات نیز به احتمال بسیار زیاد آسیب دیده و نیاز به تعمیر و تعویض دارند. قطعه معیوب احتمالی بعدی، خصوصا در تلفن های جدیدتر فیوز است.

این قطعه نیز به احتمال زیاد به دنبال اتصال کابل تلفن به برق می سوزد و باید آن را تعویض کرد. با مراجعه به یک مرکز تعمیرات تخصصی معتبر مانند مرکز سخت افزار ایران به عنوان نمایندگی تعمیرات تلفن پاناسونیک، می توان از کارشناسان متخصص و مجرب این مراکز برای تعمیر تلفن های برق خورده پاناسونیک کمک گرفت. نکته مهم در خصوص تعمیر این تلفن ها استفاده از قطعات اصلی و سازگار با مدل تلفن پاناسونیک مورد نظر است.

تعویض وریستور تلفن پاناسونیک

وریستور یک قطعه اضافی در تلفن هاست که مستقیما نقشی در عملکرد دستگاه ندارد و حتی در صورت خارج کردن آن از مدار نیز تلفن عملکرد خود را خواهد داشت. اما با این حال وجود این قطعه به عنوان یک سد در برابر ولتاژ بالای وارد شده در تلفن عمل کرده و مانع آسیب دیدن و سوختن قطعات حساس تر دستگاه از جمله برد می شود.

همین قطعه است که می توان با تکیه به آن به تعمیر برق خوردگی تلفن پاناسونیک امیدوار بود. در صورت سوختن و خرابی برد تلفن نه تنها احتمال تعمیر آن کم می شود، بلکه حتی در صورت تعمیرپذیر بودن دستگاه نیز باید هزینه بسیار زیادی را برای رفع مشکل برق خوردگی تلفن متقبل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

شانزده + نه =