اشتراک گذاری

ترفندهایی برای رفع مشکل باد گرم کولر گازی

یکی از مشکلات رایج کسانی که از کولرهای گازی استفاده می کنند این است گاهی این دستگاه ها به میزان کافی خنک نمی کنند و در واقع به جای باد سرد، باد گرم کولر گازی در محیط منتشر می شود. قطعا باد گرم زدن کولر گازی حالت نرمال این دستگاه نیست و بروز این حالت می تواند به معنی وجود یک مشکل در عملکرد این دستگاه ها باشد.

باد گرم کولر گازی

چرا کولر گازی باد گرم می زند؟

خروج باد گرم از کولر گازی و درست کار نکردن آن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و باید ریشه مشکل را در قطعات مختلف دستگاه جست و جو کرد. نکته مهم دیگر این که نباید گرم بودن باد کولر گازی را نادیده گرفت و حتی اگر این مشکل به صورت دائمی نباشد نیز باید حتما آن را پیگیری کرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی دلایل باد گرم کولر گازی بپردازیم و در ادامه با توجه به این دلایل، روش های موجود برای رفع مشکل دستگاه را نیز بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که تعمیر کولر گازی کاری تخصصی است و تنها می توان مشکل این دستگاه ها را در یک مرکز تعمیرات تخصصی معتبر برطرف کرد. بدین منظور می توانید از کارشناسان مجرب در نمایندگی پاناسونیک مرکز سخت افزار ایران کمک بگیرید.

دلایل ایجاد باد گرم کولر گازی

برای شناختن دلایل باد گرم زدن کولر گازی، باید به صورت مختصر با نحوه کار این دستگاه ها نیز آشنا شد. برای این که یک کولر گازی بتواند باد سرد و خنک را توزیع کند، باید چندین قطعه اصلی مانند فن، ترموستات، کویل های خنک کننده، کمپرسور و … در یک ارتباط موثر با هم به درستی کار کنند. با عبور مبرد و تبدیل شدن آن از گاز به مایع و مجددا از مایع به گاز، طی این فرایندها گرما از کویل ها گرفته شده و با خنک شدن شان، هوایی که از روی آنها عبور می کند به صورت باد خنک خارج می شود. اما در صورتی که در هریک از این مراحل یا عملکرد هریک از قطعات مرتبط با تولید باد سرد در کولر گازی مشکلی به وجود بیاید، با مشکل باد گرم کولر گازی مواجه می شوید. حال این که چه دلایل و مشکلاتی می تواند در این پروسه اختلال ایجاد کند، قطعا می تواند دلیل گرمای باد خروجی از دستگاه باشد. مهم ترین دلایل باد گرم کولر گازی را می توان موارد زیر در نظر گرفت:

  • کولر گازی به موقع و به درستی سرویس نشده است
  • فیلترهای هوای کولر گازی دچار انسداد و گرفتگی شده اند
  • فن کولر گازی مشکل دارد
  • گاز دستگاه تمام شده یا مشکل دارد
  • خرابی و بروز مشکل در کمپرسور کولر گازی
  • اوپراتور کولر گازی برفک زده است
  • در ورودی هوا دستگاه دچار گرفتگی شده است
  • اورلود دچار مشکل شده است
  • کویل کندانسور دچار گرفتگی شده است
  • لوله مویی کیپ شده است

عدم سرویس به موقع کولر گازی

کولرهای گازی نیز درست مانند هر دستگاه دیگری باید به موقع سرویس شوند. سرویس نشدن به موقع این دستگاه نه تنها می تواند دلیل باد گرم کولر گازی باشد، بلکه می تواند مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورد و به مرور حتی آنها را خراب کند. سرویس کردن شامل شست و شوی کولر، چک کردن و روغن کاری موتور دستگاه، آچار کشی در صورت نیاز و بررسی گاز کولر می شود. با سرویس کردن به موقع کولر گازی می توان نفس تازه ای به قطعات اصلی دستگاه داد و همین امر موجب می شود تا مشکلاتی نظیر باد گرم زدن کولر گازی نیز برطرف شوند.

انسداد فیلترهای هوای کولر گازی

اگر فیلترهای هوای کولر گازی دچار گرفتگی و انسداد شده باشند نیز شاهد باد گرم کولر گازی هستیم. این فیلترها به مرور زمان کثیف می شوند و مسیر آنها با گرد و غبار و آلاینده ها مسدود می شود. در نتیجه این گرفتگی، جریان هوا بسیار کم شده و کویل های خنک کننده برفک می زنند. در نهایت مسیر خروجی هوا با برفک مسدود می شود و باد خروجی از دستگاه گرم می شود. در نتیجه برای رفع مشکل باد گرم دستگاه باید این فیلترها را تعویض کرد یا در صورت قابل استفاده بودن شان، آنها را خوب شست و شو داد و تمیز کرد. گرفتگی و کثیفی فیلترها حتی می تواند جزو علت های بوی بد کولر گازی نیز محسوب شود.

خرابی فن کولر گازی

فن در واقع تولید کننده باد است و اگر این قطعه به هر دلیلی خراب شود، بدون تولید باد دیگر خبری از خنک کردن دستگاه نیست. معمولا قطع شدن یک سیم یا سوختن فن می تواند اصلی ترین دلیل کار نکردن این قطعه باشد. برای بررسی خرابی فن و عیب یابی آن حتما باید از یک کارشناس با تجربه در زمینه تعمیرات کولرهای گازی کمک گرفت. در صورتی که باد گرم کولر گازی به دلیل خرابی فن باشد، باید با تعمیر یا تعویض آن مشکل را برطرف کرد.

خرابی فن کولر گازی

تمام شدن گاز مبرد

همانطور که از نام کولرهای گازی نیز می توان فهمید، این دستگاه ها برای کار کردن شان به گاز نیاز دارند. گاز در کولرهای گازی بعد از مدتی کار کردن تمام می شود. از طرفی نیز گاهی به دلیل نشتی، گاز دستگاه تمام می شود. در نتیجه بدون داشتن گاز کافی، باد کولر گازی گرم می شود. برای رفع مشکل باد گرم کولر گازی باید گاز دستگاه توسط تکنسین مربوطه بررسی شود و در صورت نیاز با شارژ کردن کمپرسور دستگاه مشکل آن رفع گردد.

خرابی کمپرسور کولر گازی

خرابی کمپرسور، دلیل مهم دیگر باد گرم زدن کولر گازی است. کمپرسور به دلایل مختلفی مانند هرز شدن پیچ خنک کننده، خرابی رله، بروز مشکل در جریان برق دستگاه و… ممکن است خراب شود. عملکرد نادرست این قطعه، ارتباط مستقیم با باد گرم کولر گازی دارد. در نتیجه باید حتما این قطعه که پیچیدگی های زیادی نیز دارد به خوبی توسط یک تعمیرکار بررسی و عیب یابی شده و در صورت خرابی، کار تعمیر کمپرسور کولر گازی انجام شود.

برفک زدن اواپراتور کولر گازی

قطعه دیگری که خرابی آن می تواند موجب خروج باد گرم کولر گازی شود، اواپراتور است. این قطعه ممکن است به دنبال خراب شدن فن، هرز شدن پروانه های آن، مسدود شدن مسیر ورودی هوا و سایر موارد برفک بزند. به دنبال یخ زدن اواپراتور، کولر گازی دیگر قادر به خنک کردن محیط نیست. بنابراین باید برای رفع مشکل باد گرم زدن کولر گازی این قطعه بررسی شده و مشکل با برفک زدایی اواپراتور برطرف شود.

گرفتگی ورودی هوای کولر

ورودی هوای کولر گازی یک لوله مسی است که هوای ورودی به دستگاه از این مسیر تامین می شود. وارد شدن ضربه و فشار به این لوله موجب انسداد آن شده و به دنبال انسداد یا حتی سوراخ شدن و شکستگی این لوله، مسیر ورودی هوا مسدود می شود. با مسدود شدن مسیر ورودی هوا، کارکرد کولر با مشکل مواجه شده و باد گرم کولر گازی مشکل ساز می شود. برای رفع مشکل دستگاه باید انسداد این لوله ها برطرف شود و در صورت نیاز این لوله ها را تعویض کرد.

مشکلات اورلود

مشکلات اورلود، موجب خرابی کمپرسور می شو ند و به دنبال آن کمپرسور روشن نمی شود. در نتیجه کار نکردن کمپرسور، باد گرم کولر گازی تولید شده و محیط خنک نمی شود. برای این که بتوان فهمید مشکل دستگاه از اورلود است باید کولر حتما توسط یک کارشناس مجرب به دقت بررسی و عیب یابی شود. تعمیرات اورلود به دلیل قرارگیری آن در داخل کمپرسور به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد و نمی توان آن را به هر کسی سپرد.

گرفتگی کویل کندانسور

یکی دیگر از دلایل مهم خروج باد گرم کولر گازی، گرفتگی کویل های کندانسور است. گرد و غبار و … می توانند موجب گرفتگی این کویل ها شوند. به دنبال گرفتگی این کویل ها مسیر هوا مسدود شده و جریان هوا کند می شود. در نتیجه کاهش جریان هوا، کویل های خنک کننده برفک می زنند. به دنبال کاهش جریان هوا و برفک زدن کویل ها باد خروجی گرم می شود. برای رفع مشکل باید این کویل ها سرویس شده و انسداد آنها برطرف شود.

کیپ شدن لوله مویی

عامل مهم بعدی در باد گرم زدن کولر گازی کیپ شدن لوله مویی است. این قطعه نقش مهمی در پروسه خنک کردن دستگاه دارد و ممکن است به دلایل مختلفی دچار گرفتگی شود. به دنبال گرفتگی این قطعه، به کمپرسور فشار زیادی وارد می شود. در نتیجه برای رفع مشکل باد گرم کولر گازی باید این قطعه بررسی شده و با انجام سیکل شست و شوی دستگاه، مشکل انسداد آن تشخیص داده شده و سریعا برطرف شود. در صورتی که مشکل انسداد لوله مویی برطرف نشود ممکن است این انسداد و فشاری که به کمپرسور وارد می کند موجب خرابی کمپرسور کولر گازی نیز شود.