اشتراک گذاری

آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق به باتری صدمه می‌زند؟

آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق کار درستی است؟ این سوال خیلی از کاربران مخصوصا کاربرانی که تازه لپ تاپ خریده اند و لپ تاپشان را بیشتر از جانشان دوست دارند، است.

رسیدن به پاسخ این سوال در یک کلمه بله یا خیر خلاصه نمی شود و نیاز به بررسی دارد؛ به همین دلیل اگر این سوال را از افرادی مثلا حرفه ای بپرسید امکان دارد به اشتباه شما را راهنمایی کنند؛ حتی اگر به دنبال پرسش این سوال در دنیای اینترنت باشید، باز هم امکان دارد با جواب های متناقض زیادی مواجه شده و بدتر سردرگم شوید که بالاخره چه کاری درست است؛ به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما را با پاسخ درست این سوال رو به رو کنیم، پس ادامه این مطلب را دنبال کنید.

آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق مشکل ساز می شود؟

اتصال دائم لپ تاپ به برق، هیچ خطری برای باتری این دستگاه ندارد

قبل از اینکه به دنبال پاسخ این سوال باشید که آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق، به لپ تاپ آسیب می زند یا خیر بهتر است کمی با نحوه کار باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که در لپ تاپ ها استفاده می شوند، آشنا شوید.

مهم ترین چیزی که باید درمورد این باتری ها بدانید این است که دارای ظرفیت معینی برای شارژ شدن می باشند؛ به گونه ای که وقتی شارژ باتری لپ تاپ شما به 100 درصد می رسد، لپ تاپ فرایند شارژ شدن باتری را به طور کامل متوقف می کند؛ حتی زمانی که لپ تاپ به آداپتور متصل باشد. اما به محض اینکه کمی از شارژ باتری مصرف می شود، دوباره لپ تاپ پروسه شارژ شدن باتری لپ تاپ را از سر می گیرد.

با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که اتصال دائم لپ تاپ به برق نمی تواند موجب بروز مشکل برای باتری این دستگاه شود و نباید از این نظر نگران باشید که با اتصال دائمی لپ تاپ به برق قرار است باتری آن خراب شود؛ چراکه برخی از فروشندگان لپ تاپ به خریداران لپ تاپ توصیه می کنند که ” نگذارید باتری لپ تاپ تا 100 درصد شارژ شود؛ چراکه باتری آن خراب می شود”.

درصورتی که با نگاهی به عملکرد باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری متوجه خواهید شد که این تصور کاملا اشتباه است.

تمام باتری ها دارای یک سیکل شارژ مشخص هستند

منظور از سیکل شارژ ، پروسه شارژ و دشارژ شدن باتری یعنی رسیدن شارژ باتری لپ تاپ به صفر و سپس رسیدن آن به صد درصد است.

برای مثال اگر سیکل شارژ باتری لپ تاپ شما برابر با 500 چرخه شارژ باشد، یعنی اینکه عمر آن تا 500 بار شارژ و دشارژ شدن است و شما می توانید تا 500 بار آن را از سیکل صفر درصد تا صد درصد شارژ کنید. بنابراین چه بخواهید و چه نخواهید عمر باتری لپ تاپ شما زمانی که سیکل شارژ باتری آن به یک عدد مشخص برسد، به پایان می رسد و باید آن را با یک باتری نو تعویض کنید.

با وجود اینکه اتصال دائم لپ تاپ به برق نمی تواند آسیبی به باتری آن وارد کند اما بهتر است اجازه دهید باتری لپ تاپ سیکل طبیعی شارژ و دشارژ شدن خود را طی کند تا عمر طولانی تری داشته باشد.

هنگام اجرای پردازش های سنگین بر روی لپ تاپ آن را از برق جدا کنید

اگر از آن دسته از افرادی هستید که همیشه به اتصال دائم لپ تاپ به برق عادت دارید و دیر به دیر یادتان میفتد که شارژ باتری لپ تاپ به صد درصد رسیده است و باید آن را از برق جدا کنید؛ نباید این نکته را فراموش کنید که باتری لپ تاپ نسبت به گرما حساسیت بالایی دارد و گرما تاثیر مستقیمی بر روی کاهش عمر آن دارد.

زمانی باتری لپ تاپ داغ می کند که پردازش های سنگین در حال اجرا شدن بر روی لپ تاپ باشند؛ بنابراین حداقل کاری که باید هنگام اجرای پردازش های سنگین بر روی لپ تاپ انجام دهید این است که آن را از برق جدا کنید تا باتری داغ نشود و خدایی نکرده زودتر از موعد خراب نشود؛ یا اینکه باتری را از لپ تاپ خارج کنید و اجازه دهید با اتصال به آداپتور روشن بماند.